Pagina's

maandag 5 maart 2018

Alweer in Almere





Eigenlijk was de planning om zondag de 5e trainingsloop voor de 010-marathon mee te lopen bij CAV Energie in Barendrecht. Er stonden 32 kilometers op het menu daar. Maar een mailtje van Ben Mol gooide roet in het eten, of liever gezegd, zorgde ervoor dat de koers werd gewijzigd. De 10e mollenmarathon van vrijdag was namelijk verplaatst naar zondag vanwege kans op sneeuw, ijzel en andere ellende. Ik redeneerde bij mezelf: waarom zou ik niet wat vroeger mijn bed uit gaan op zondagochtend een half uurtje verder doorrijden, en 10 kilometer langer doorlopen. Dan kon ik weer een marathon bijschrijven op mijn lijst en het rondje beviel me vorige keer sowieso wel.

Dit keer wat vroeger van huis gegaan want vorige keer kwam ik pas om 5 voor half negen aanrijden en moest ik me wel erg haasten om klaar voor de start te staan. Eenmaal weer aangekomen op de Jac.P.Thijsse plaats is het redelijk druk voor een vroege zondagochtend. Er zijn een aantal bussen die de Konikspaarden komen bijvoeren van de Oostvaarderplassen. Aan het einde van de winter hebben ze te weinig eten omdat de beschikbare ruimte een beetje overbevolkt is en het beschikbare voedsel niet voorhanden want alles is nog kaal en dor. Hele actiegroeperingen houden zich hiermee bezig en maandag lees ik in de krant dat er elders een demonstratie is waar wel 1000 mensen op af komen.
Gelukkig niet op de Jac.P.Thijsseplaats want daar passen maar 8 auto’s plus het verzorgingstafeltje van Ben. Vandaag lopen verder mee: Lies, de vrouw van Ben, Gertie Theunissen, die ik nog ken van de Silvestermarathon in Meerssen, Hans Buis en Willem Mütze, de absolute recordhouder in Nederland als het om aantal gelopen (ultra)marathons gaat. Na het zelfontspannende fotomoment gaan we al vroeg van start, mede door mij omdat ik na de marathon weer snel naar Rotterdam moet om de wedstrijd Sparta - ADO Den Haag bij te wonen. In het begin loop ik heel even op met Gertie, maar die vindt al gauw dat mijn tempo te hoog is dus doe ik vandaag mijn eigen ding op het rondje van een kleine 6 km. De eerste 20 kilometer heb ik last van mijn maag en darmen. Desondanks gaat het lopen wel goed maar na 21 kilometer ga ik toch even snel uit de broek achter een stapel boomstammen en dat lucht niet alleen op maar ik ben verder ook alle maagproblemen kwijt.
Ik loop behoorlijk gefocust op mijn tempo van 5:27/km vandaag en na een kilometer of 30 zie ik dat het gemiddelde tempo 5:25/km is, eindtijd iets onder de 3:50. Daar zou ik vandaag prima mee kunnen leven maar ik vind het toch wel leuk om even te kijken of ik niet nog een paar tellen eraf kan snoepen tijdens de laatste 11-12 km. Het tempo gaat dus ietsje omhoog naar 5:10 - 5:15/km en pas de laatste 2 kilometer moet ik een beetje knokken om dat vast te houden. Maar uiteindelijk weet ik het gemiddelde op 5:23/km te krijgen en is de eindtijd 3:47:25. Echt ongelofelijk eigenlijk hoeveel inspanning het kost om 3 luttele seconden van dat gemiddelde af te krijgen in de laatste fase van de marathon maar dat is nou juist ook de uitdaging en uiteindelijk ook wel wat voldoening als het lukt.

Tevreden dus over deze onverwachte marathon en mijn dag werd later helemaal goed omdat Sparta na een belabberde eerste helft en 1-0 achterstand, de wedstrijd na de rust wist te kantelen en met 2-1 won en zo de broodnodige punten pakten in de degradatiestrijd waar ze inmiddels in terecht gekomen zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten