Pagina's

maandag 15 januari 2018

Strompelen door het zand










In December 2017 heb ik besloten dat 2018 weer eens een echt loopjaar moet worden.


Het hoofddoel is de ultratrail de st. Jacques, in Frankrijk. Een etappeloop van 12 dagen waarin er rond de 65km per dag wordt gelopen.

Voorwaar geen klein bier dus er zal hard getraind moeten worden!

Tijdens het eerste weekend van 2018 heb ik de marathon en ultrakalender op Ultraned goed doorgevlooid en kwam tot een lijstje met een aantal marathons en ultralopen met genoeg uitdagingen om naar de trail in Frankrijk toe te werken.


Zondag 14 januari staat de eerste marathonuitdaging op het menu, de "zwarte marathon" een  marathon met 34 kilometer strand van Scheveningen naar Noordwijk v.v. In 2016 liep ik ‘m ook en ik weet maar al te goed dat de conditie van het strand allesbepalend is voor de eindtijd en de zwaarte van deze loop.

Onderweg naar de startlocatie kom ik loopmaatje Peter tegen. Hij zal de eerste 4 kilometer meelopen, tot wij rechtsaf het strand opdraaien, de pier onderdoor en hij rechtsaf weer richting huis gaat.


Na deze aanloop gaat het dan echt beginnen. Het strand ziet er goed uit maar dat zegt nog niks. Het valt mij meteen op dat er wel veel wandelaars zijn. De weerberichten zagen er goed uit voor deze dag, zonnig en niet al teveel wind, dus dat heeft een hoop mensen doen besluiten om een lekker strandwandeling te maken. De eerste kilometers gaat het goed. Het strand is redelijk goed te belopen, het is een beetje zoeken maar steeds is er wel een stuk hard zand te vinden. Wel blijft het opletten voor de muien. Wanneer je constant langs de vloedlijn zou blijven lopen bestaat de kans dat je ineens ingesloten bent door het opkomende water en heb je de keus: of een paar 100 meter teruglopen (niet fijn), of natte voeten halen (nog minder fijn). Zoekend naar de beste stukken strand loop ik dus enigszins zigzaggend richting Katwijk en mijn Garmin hou ik goed in de gaten om zo stabiel mogelijk te lopen, zowel qua hartslag als qua tempo. Bij de Wassenaarse slag is er even tijd voor wat drinken en een banaan en na ongeveer 2 uur lopen bereik ik het keerpunt. Alleen is het daar een beetje vaag want dat is niet goed aangegeven en een andere loper vóór me vertelt me dat we weer terug kunnen, richting Scheveningen. Uiteindelijk staan we met 4 lopers even te overleggen wat te doen maar we besluiten maar terug te keren. Op mijn Garmin staan er inmiddels ruim 22 km dus qua afstand zou het ook wel moeten kloppen.

Tijdens de laatste kilometers richting keerpunt liep ik me nog een beetje te verheugen op de terugtocht. Er stond windkracht 2-3, niet zo heel veel, maar wel schuin tegen en die zouden we dus nu in de rug krijgen. En wie weet zou het strand nu beter te belopen zijn. Kwamen we daar even bedrogen uit! Het is inmiddels volop vloed geworden en na een kilometer of 2 kom ik al tot de conclusie dat alle plannetjes van soepel teruglopen en proberen het tempo van 5:40/km te handhaven, in de koelkast gezet kunnen worden of beter gezegd: gewoon vergeten. Onderweg terug bedenk ik me dat het lijkt alsof er 2 platen lood van 3 kg aan ieder been zijn geplakt en je zo de terugtocht moet aanvaarden. Het is wederom een lesje in nederigheid voor me en ik focus me alleen op de kleine stukjes strand voor me en probeer mijn pas zoveel mogelijk te verkleinen en niet op de tijd te letten. Af en toe krijg ik wel een km-melding van mijn Garmin door en zie dat de tijden soms oplopen tot rond de 7:00/km maar dat doet me niet zoveel. Na 30 kilometer gaan de wandelaars + honden ook steeds meer irriteren. De vermoeidheid gaat natuurlijk opspelen en je zou willen dat ze niet steeds zo in de weg zouden lopen. Ook daar moet je je natuurlijk niets van aantrekken. Blijven focussen op je eigen tred en iedere stap die je maakt ben je dichter bij je doel, daar gaat het om. Het zwaarste stuk strand is wel de laatste 2 kilometer voordat we er weer af mogen de duinen in. Hardlopen is nu echt strompelen geworden en ik ben blij dat de laatste 3,5 kilometer over duinpaden voert. Het laatste obstakel is echter nog een lange trap, een hoge duin op, maar dan is het echt een feit: geen geploeter meer maar eindelijk weer vaste grond onder de voeten.

De groen-gele pijlen wijzen me terug naar de finishplek van the Hague Roadrunners en na 4 uur en 25 minuten zit marathon nr. 152 er ook weer op. Het was een goede oefening in taaiheid en doorzetten en met zo’n zwaar te belopen strand is de eindtijd van ondergeschikt belang. Ik ben niet helemaal tot het gaatje gegaan want uiteindelijk is het maar training. Kortom, het was weer een mooie loopdag en eens te meer heb ik gezien dat het strand nooit hetzelfde is maar altijd weer voor verrassingen zorgt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten