Pagina's

zaterdag 27 januari 2018

Self-transcendence



Self-transcendence. Best een moeilijk woord. Maar wat betekent het eigenlijk? Wikipedia zegt er het volgende over: Self-transcendence is a personality trait associated with experiencing spiritual ideas[1] such as considering oneself an integral part of the universe.[2] It is one of the "character" dimensions of personality assessed in Cloninger's Temperament and Character Inventory.[2] Self-transcendence is distinctive as the first trait concept of a spiritual nature to be incorporated into a major theory of personality.

Hmmm, best een ingewikkeld verhaal. Toch draait het tijdens de door Sri Chinmoy georganiseerde lopen precies daar om. Mijn eigen motto? Niet teveel nadenken en lekker lopen. Ter voorbereiding van de ultratrail de st. Jacques is dit weer een volgende bouwsteen. Het doel was ten eerste: Ontspannen lopen en  het direct daaropvolgende 2e doel was om onder de 4 uur te blijven. Vooraf tref ik een hoop bekenden. Esther, van wie ik wist dat ze er zou zijn (helaas vandaag als fotograaf en niet als deelnemer) en verder Henk, Lex, Frits, Jannet en Bram. Van laatstgenoemde krijg ik nog een boekje met een beschrijving van de te lopen route in Frankrijk. Mooi, dan kan ik alvast mijn huiswerk doen.


Maar eerst vandaag. De ronde die we lopen is hier en daar wat modderig, hier en daar een beetje vochtig (veel plassen) maar over het geheel goed te doen. een mooie afwisseling van verhard en onverhard. Ik wil proberen zo gelijkmatig mogelijk te lopen en dat lukt heel goed. Tot en met kilometer 31 probeer ik steeds een beetje in te houden en de hartslag niet al te hoog op te laten lopen. Daarna geef ik mezelf de opdracht om de laatste 11 km binnen een uur te lopen. Dat lukt heel goed en ik finish in 3:52, ruim binnen die 4 uur dus. Heel tevreden over het verloop van deze race praat ik nog even na met Henk en Esther. De benen hebben vandaag niet al teveel geleden en dat is mooi want morgen staat er alweer een halve marathon in Zoetermeer op het programma! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten